أندورا!


في مرات اللغة العربية ما توفيش في التعبير، واحد زي أنا وغيري الكثيرين اللغة العربية ما تعتبرش لغتهم الأم، لأنه اللغة الأم هي اللغة الي تتعلمها وتحكيها في الحوش، الي هي الليبية في الحاله هذه، ما علينا انحرف الموضوع عن أساسه.

عودة، لما ياخدك حب السفر، التعرف ع العالم الي حواليك والناس وكل شيء، توصل لمرحلة العشق الي يطلع معاها حاجات ما كنتش تفكر فيها، حاجات خفية بعيدا عن حب التشك ان، حاجات زي أن تسافر لقرية ما في مكان ما بس عشان تحصد القهوة أو تتذوق الجبن مع النبيذ الأحمر في المزرعة، وبعدها تلاقا روحك تحب تزور أعلى قمة، أصغر دولة، أكثر شعب منكد وحاجات من هذا القبيل، ومن هنا بدت الفكرة.

أندورا!

أندورا إمارة صغيرة ما يعرفوهاش هلبا، شعبها كتلاني ومكانها في الجبال بين كتلونيا\اسبانيا وفرانسا، دولة مع صغرها وصعوبة تضاريسها تعتبر غنية جدا وشعبها ما يموتش قبل 82 سنة، فلوسهم أساسها كونها جنة ضريبية وهكي، شعبها طيب ومش موضوعهم شيء، وجمالها يكون في الطبيعة وأودية جبال البرانس. من صغر الإمارة وكيف العالم ناسيها، أعلنوا الحرب على ألمانيا في الحرب العالمية الأولى وما فيش حد عبرهم لخمسينات يوم منهم لهم الغوا الحرب.

بالنسبة ليا أنا كان عندي اسبابي الخاصة في زيارة الدولة، بعيدا عن كون عاصمتها أعلى عاصمة في أوروبا، إلا أنها بالنسبالي كانت الدولة 27 الي قررت نحتفل بيها بذكرى ميلادي الـ27 وكان ذلك كام خططت له.

للمهتمين بزيارة أندورا، أفضل وقت لذلك هو فصل ربيع، وننصح بيها كل محبي الطبيعة، الاستجمام والهايكنج، وأسهل طريقة وأرخصها للوصول إليها عن طريق برشلونة عاصمة كتالونيا عن طريق تطبيق بلابلاكار – الجماعة شاده الخط غادي -، بالنسبة للتأشيرة فهي من غير تأشيرة بس يلزم يكون عندك تأشيرة شينقن متعددة الاستعمال بيش تخش وتطلع.

أندورا فيها حدود وحرس حدود وتفتيش لما انت طالع، الختم مش متفكر يختموا او لا، بس عملتهم يورو وهما مش من ضمن الاتحاد الأوروبي، أنا ما قعدتش فيها الا عشية، احتفلت وروحت في الليل، مدينة جميلة خفيفة ومتاع راحة، ننصح بيها للناس الي يحبو التغيير.

الكاتب: Amjad Badr

Social Innovation & ICT4D Specialist, Scout Leader who blogs and loves travelling. ∉ For faster communication a.shwehdy@jeem.ly

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.